klassisk ballett

Klassisk ballett

Klassisk ballett er en viktig kunstform i store deler av verden. Faste trinn, bevegelsesmønstre og oppbygging av timen er utviklet gjennom flere hundre år. Klassisk ballett-trening gir et godt grunnlag for alle danseformer, og teknikken har røtter langt tilbake i tiden.

Gjennom trening i klassisk ballett oppøves smidighet og styrke, muskelbevissthet, holdning og spenst. Dessuten utvikles konsentrasjon, utholdenhet og musikalitet.

Selv om den tradisjonelle balletteknikken består av trinn og posisjoner, så legger vi på de første nivåene også stor vekt på øvelser som opprettholder kreativitet og danseglede.

Nivåene:

Klassisk ballett 1 – for 7-åringer

Klassisk ballett 2 – for 8- åringer

Nivåene fortsetter så videre opp til 12.  På de to første nivåene starter man etter alder. Videre oppover må man følge den gruppen som passer i ferdighetsnivå.  Vi har også en begynner/litt øvet gruppe i klassisk ballett for ungdom og voksne. Fra nivå 5 anbefaler vi at elevene trener ballett minst 2 ganger pr uke.

Tåspisstrening

Når man kan begynne med tåspissdans er avhengig av hvor lenge man har danset, samt styrke i føtter og ankler. Elever som har fulgt nivåene oppover og trener minst 2 ballettklasser pr uke, vil normalt kunne starte med tåspissdans fra ca 12 års alder. Elevene får skriftlig informasjon om dette når de er klare for å bruke tåsko.

Spesifikk trening – Ballettball:

I disse timene gjør vi øvelser på store gymballer for å styrke kjernemuskulatur og muskler for turn-out, for å opparbeide god plassering og ekstra styrke for klassisk ballett, jazzdans og moderne dans.

Antrekk og utstyr i timene:
Vi anbefaler å bruke ballettdrakt, tynne strømper i lys farge og ballettsko.
Håret bør være stramt oppsatt.
På nivå 1 og 2 kan elevene bruke gymsokker eller sklisikre sokker som sitter godt på foten. Fra og med nivå 3 bør elevene ha på seg myke ballettsko i timene.