breakdance

Gatedansen oppsto i USA rundt 1970, da ungdommer begynte å eksperimentere med dans og musikk ute i gatene. Det oppsto forskjellige danseformer innen hip hop-kulturen, og disse er fortsatt i utvikling.

Breakdance utviklet seg i New York fra midten av 1970 tallet, og fikk sitt store gjennombrudd på 1980-tallet. Etter noen år ble dansestilen mindre populær for en periode, men fra og med 1990 begynte den gradvis å bli mer populær igjen. Breakdance er en del av Hip-hop kulturen, som består av 4 elementer (graffiti, rap, platespilling/DJs og breaking).

Breakdance er i dag en av de mest utbredte danseformene i verden og er fortsatt i utvikling.
Dansen består av 4 deler:

1. Toprock

2. Footwork/downrock

3. Freezer

4. Powermoves.

I undervisningen ved Asker dans og ballettskole fokuserer vi mest på del 1 til 3. Powermoves er meget tidkrevende å lære og krever stor motivasjon fra eleven selv, samt mye muskelstyrke. Vi har en egen time for dem som vil lære powermoves.

Breakdance er en fysisk krevende danseform hvor du utvikler styrke og smidighet. Våre lærere er voksne og erfarne og underviser i klassisk breaking. Vi legger vekt på at elevene skal beherske fundamentet i breaking og lære seg dansens fagterminologi og begreper. Etter å ha lært de grunnleggende elementene, kan du begynne å sette sammen trinn og lage din egen solodans (etter ca. 2 semestre).
På et mer avansert nivå utvikler du dine egne triks og skaper din egen personlige breakdancestil.
Vi har begynnerkurs fra 11 år.

For elever i alderen 6-8 år og 8-10 år har vi Minibreak og Juniorbreak.            Timene er lagt opp som forberedende trening for hip hop og breakdance med mer variert innhold.
Her lærer elevene enkle elementer og grunnleggende øvelser fra breakdance og hip hop sammen med øvelser for å utvikle koordinasjon, balanse, styrke, fleksibilitet, musikalitet og kreativitet. Vi legger vekt på at elevene skal få utfolde seg og oppleve danseglede. Kursene retter seg mot gutter, men jenter er også velkommen til å delta.

Antrekk og utstyr i timene:
Joggesko eller liknende, treningsbukse og t-shirt/genser.